Medivir meddelar att data för Simeprevir kommer presenteras på den kommande internationella leverkongressen AASLD

Stockholm, Sverige — Medivir AB (OMX: MVIR) meddelar att data kommer att presenteras gällande proteashämmaren simeprevir för behandling av kronisk genotyp 1 hepatit C i vuxna patienter med kompenserad leversjukdom. Dessa data kommer att presenteras vid det kommande mötet “Annual Meeting of the American Association for the Study of Liver Diseases (AASLD)” som äger rum den 1-5 november i Washington, DC, USA.

Data som kommer att presenteras vid AASLD-mötet 2013 inkluderar:

Poster presentationer: HCV Therapeutics: New Agents, Poster Hall, den 3 november, klockan 08.00-17.30 EST:

• Simeprevir (TMC435) with peg-interferon α-2a/ribavirin for treatment of chronic HCV genotype 1 infection in patients who relapsed after previous interferon-based therapy: Efficacy and safety in patient sub-populations in the PROMISE Phase III trial
    • Lead Author: Xavier Forns, Hospital Clinic, Barcelona, Spain
  • Adding simeprevir to peginterferon/ribavirin for HCV shortens time with patient-reported symptoms and impairment in quality of life: Results from the simeprevir Phase III QUEST 1, QUEST 2, and PROMISE studies
    • Lead Author: Jane A. Scott, Janssen
  • Simeprevir (TMC435) with peginterferon/ribavirin for treatment of chronic HCV genotype 1 infection in treatment-naïve patients: Efficacy in difficult-to-treat patient sub-populations in the QUEST-1 and 2 Phase III trials
    • Lead Author: Ira M. Jacobson, Weill Cornell Medical College, New York, USA
  • Resistance analyses of HCV isolates from patients treated with simeprevir in Phase 2b/3 studies
    • Lead Author: Oliver Lenz, Janssen

Mer information om presentationerna vid AASLD 2013 finns på http://www.aasld.org/livermeeting.

Rein Piir, EVP Corporate Affairs & IR
Mobiltelefon +46 (0)708 537 292

Om Simeprevir
Simeprevir är en ny generation av NS3/4A proteashämmare för behandling av kronisk hepatit C hos vuxna patienter med kompenserad leversjukdom. Simeprevir utvecklas gemensamt av Medivir AB och Janssen R&D Ireland, ett bolag i Janssen Pharmaceutical-koncernen. Simeprevir verkar genom att hämma hepatit C-virusets proteas, vilket leder till att virusets förökning (replikation) blockeras i värdcellen.

Mer information om simeprevir kliniska studier finns att läsa på www.clinicaltrials.gov.

Medivir är ett växande forskningsbaserat läkemedelsföretag med fokus på infektionssjukdomar. Medivir har expertis av världsklass på området polymeras- och proteasenzymer samt läkemedelsutveckling inom dessa områden, vilket har resulterat i en bred FoU-portfölj inom området infektionssjukdomar. Företagets viktigaste läkemedelskandidat är simeprevir, en proteashämmare som befinner sig i registreringsfas för behandling av hepatit C. Simeprevir utvecklas i samarbete med Janssen R&D Ireland. Medivir har även en bred produktportfölj med receptbelagda läkemedel i Norden.

Mer information om Medivir finns att läsa på www.medivir.se.