Positivt marknadsmottagande för Simeprevir under första kvartalet 2014

Stockholm — Medivir AB (OMX: MVIR) meddelar att efter av det mycket positiva marknadsmottagandet och den starka försäljningsutvecklingen för simeprevir under det första kvartalet 2014, har Johnson & Johnson och Medivir beslutat att redovisa följande försäljningssiffror i samband med Johnson & Johnsons bokslut för det första kvartalet.

Den totala globala försäljningen (Net Sales) av simeprevir under årets första kvartal uppgick till 354 MUSD varav 291 MUSD   utgjordes av försäljningen i USA. Medivirs royalty från försäljningen under kvartalet uppgick till 162 MSEK (18 MEUR).

"Vi ser med glädje och tillförsikt fram emot en fortsatt god försäljningsutveckling för simeprevir och den ökande royaltyintäkten som bestäms av vårt licensavtal", säger Medivirs vd, Maris Hartmanis.

Medivir kommer att publicera sitt fullständiga bokslut för första kvartalet 2014 den 8 maj.

Med anledning av dessa försäljningssiffror kommer Medivir att hålla en kort telefonkonferens idag.

Telefonkonferens

Datum: 15 april 2014
Tid: Klockan 14.45 (CET)

Deltagares telefonnummer:

England +44 (0)20 707 532 17
USA +1 866 565 2905
Sverige +46 (0)8 619 75 30
Kod 946208#

Rein Piir, EVP Corporate Affairs & IR, mobil: +46 (0)708-537 292

Informationen är sådan som Medivir ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 15 april 2014, klockan 13.55.

Om Simeprevir

Simeprevir är en NS3/4A-proteashämmare som utvecklas gemensamt av Janssen R&D Ireland och Medivir AB och är avsedd för behandling av kronisk hepatit C-infektion i kombination med pegylerat interferon och ribavirin hos patienter med hepatit C genotyp 1 och 4 och kompenserad leversjukdom, inklusive cirros.

Janssen ansvarar för den globala kliniska utvecklingen av simeprevir och äger de exklusiva, globala marknadsrättigheterna för simeprevir, med undantag för Norden där Medivir AB innehar marknadsrättigheterna i enighet med ett avtal med Janssen-Cilag International NV. Simeprevir godkändes för behandling av kronisk hepatit C-infektion som en del av en antiviral behandlingsregim i kombination med pegylerat interferon och ribavirin i genotyp 1-infekterade vuxna med kompenserad leversjukdom, inklusive cirros i Japan i september 2013, i USA och Kanada i november 2013 samt i Ryssland i mars 2014. En ansökan för godkännande för försäljning av simeprevir för behandling av genotyp 1 och genotyp 4 kronisk hepatit C har lämnats in till Europeiska läkemedelsmyndigheten (EMA) i april 2013 av Janssen-Cilag International NV. Kommittén för läkemedel (CHMP) har nyligen antagit ett positivt yttrande, som rekommenderar godkännande för försäljning i Europeiska unionen för användning av simeprevir i kombination med andra läkemedel för behandling av kronisk HCV. Denna ansökan är under översyn av EMA.

Medivir är ett växande forskningsbaserat läkemedelsföretag med fokus på infektionssjukdomar. Medivir har expertis i världsklass på området polymeras- och proteasenzymer samt läkemedelsutveckling inom dessa områden har resulterat i en stark projektportfölj inom infektionssjukdomar. Företagets viktigaste läkemedel är simeprevir, en ny proteashämmare för behandling av hepatit C som utvecklas i samarbete med Janssen R&D Ireland. Företaget arbetar även med forskning och utveckling inom andra områden, såsom benrelaterade sjukdomar och neuropatisk smärta. Medivir har också en bred produktportfölj med receptbelagda läkemedel i Norden.