Medivir och Ferrer sluter nordiskt avtal för marknadsföring av ny behandling för agitation i samband schizofreni och bipolär sjukdom

Avtalet innebär att Ferrer ger Medivir exklusiv rätt att marknadsföra, sälja och distribuera ADASUVE på den nordiska marknaden – vilket inkluderar Danmark, Finland, Norge, Island och Sverige. ADASUVE är en handhållen inhalator som är utformad för att transportera läkemedlet loxapin med inandningsluften till lungorna, där det ger en snabb systemisk verkan via en enkel och icke invasiv metod. Avtalet innebär att Medivir får ensamrätt till denna nya behandlingsterapi vid mild till måttlig agitation hos patienter med schizofreni eller bipolär sjukdom.

-       Avtalet är helt i linje med Medivirs strategi att utöka vår produktportfölj med fler läkemedel på den nordiska marknaden. ADASUVE är den första produkten som vi kompletterar portföljen med, vilket innebär att vi nu marknadsför 16 receptbelagda läkemedel. ADASUVE är ett mycket intressant läkemedel som möter ett stort medicinskt behov genom den nya teknologi som tillämpas för administrering av läkemedlet. Medivir marknadsför redan Lithionit för behandling av bipolär sjukdom, och genom ADASUVE breddar vi vårt erbjudande till psykiatriker. Vi är mycket glada för vårt partnerskap med Ferrer och de exklusiva rättigheter det medför att marknadsföra ADASUVE i Norden, säger Maris Hartmanis, vd på Medivir.

I samband med att avtalet undertecknas betalar Medivir en engångssumma till Ferrer. Därefter kommer milstolpebetalningar att göras baserat på försäljningsutvecklingen.

-       Vi tror att ADASUVE blir ett genombrott för behandling av agitation, och att denna behandling kommer att förändra synen på agitation hos både vårdpersonal och patienter. ADASUVE finns nu på marknaden i Tyskland och vi ser fram emot att börja marknadsföra ADASUVE till de europeiska psykiatrikerna och sjukhusen. Genom avtalet med Medivir kommer ADASUVE även att bli tillgängligt på den nordiska marknaden vilket vi är mycket glada för, säger Antoni Villaró, Chief Operating Officer på Ferrer.

-       Vi är stolta över att kunna etablera ett starkt nätverk av partners som tillsammans med våra kommersiella resurser kan bidra till att innovativa produkter inom sjukdomsområden med stora medicinska behov når marknaden, säger Pedro de Antonio, International Director för Europa, Asien, Mellanöstern och Afrika på Ferrer.

Rein Piir, Medivir AB, EVP Corporate Affairs & IR, mobil: +46 (0)708 537 292

Nick Russell, Ferrer Communication: +34 93 6000 38 60, nrussell@ferrergrupo.com

Ana Aliaga, Ferrer Business Development: +34 93 600 38 67, aaliaga@ferrergrupo.com

Om agitation
Agitation är en allvarlig och besvärlig komplikation som kan drabba patienter med schizofreni eller bipolär sjukdom. Patienter som upplever agitation beskriver tillståndet som en inre stress som eskalerar till ett dysfunktionellt tillstånd. Agitation kan resultera i verbala övergrepp, fientlighet, svårigheter att kontrollera impulser, ovilja att samarbeta och ökad risk för våldshandlingar. Det kan dröja olika lång tid innan agitationen är så besvärlig att patienten behöver behandling (minuter, timmar eller dagar), men när agitationen eskalerar krävs det alltid akut behandling. Standardbehandling för akut agitation består idag av antipsykotiska läkemedel, ibland i kombination med bensodiazepiner. ADASUVE® är ett antipsykotiskt läkemedel som ges i form av unik inhalationsteknik. Den verksamma substansen loxapine lindrar agitation inom tio minuter på ett icke invasivt sätt.

Om ADASUVE (Staccato Loxapine)
ADASUVE kombinerar den patenterade Staccato med loxapine, ett antipsykotiskt läkemedel. Staccato är en inhalator som får plats i handen. Vid inandning förs den verksamma substansen via aerosolteknik till lungan, där den resulterar i intravenösliknande farmakokinetik och snabba systemiska effekter. ADASUVE har godkänts av den Europeiska kommissionen för försäljning inom EU.

Mer information om ADASUVE, inklusive produktresumé och godkänd bipacksedel inom EU, finns att läsa på http://www.adasuve.com/index-eu.php

Medivir är ett växande forskningsbaserat läkemedelsföretag med fokus på infektionssjukdomar. Huvudkontoret finns i Stockholm och forskningsenheten i Huddinge. Företagets viktigaste läkemedelskandidat är simeprevir, en proteashämmare som befinner sig i sen klinisk fas III-utveckling för behandling av hepatit C. Simeprevir utvecklas i samarbete med Janssen R&D Irland. Medivir har även en bred produktportfölj med receptbelagda läkemedel i Norden.

Mer information om Medivir finns att läsa på www.medivir.se

Om Ferrer
Ferrer är ett privatägt, europeiskt forskningsbaserat läkemedelsföretag med huvudkontor i Barcelona. Företaget är verksamt inom läkemedels-, hälso-, kemikalie- och livsmedelssektorn i Europa, Latinamerika, Afrika, Mellanöstern, Asien och USA. Ferrers läkemedel marknadsförs i drygt 90 länder, genom 23 internationella dotterbolag (inklusive joint ventures) och 70 partners och distributörer.

Ferrer bedriver verksamhet inom hela läkemedelskedjan, från forskning och utveckling till marknadsföring av färdiga produkter, inklusive kemisk utveckling och tillverkning av både råvaror och färdiga läkemedel. Företagets forskningscentra finns i Spanien och Tyskland. I tillverkningsanläggningarna i Europa och Latinamerika tillverkas läkemedel, diagnostisk utrustning, vaccin, kemiska produkter, livsmedel och foder.

Ferrer har de kommersiella rättigheterna att marknadsföra ADASUVE i Europa, Latinamerika, Ryssland och OSS (Oberoende Staters Samvälde). ADASUVE® och Staccato® är registrerade varumärken för Alexza Pharmaceuticals, Inc.

Mer information om Ferrer finns att läsa på www.ferrergrupo.com