Simeprevir ska utvärderas i kombination med en NS5a replikationshämmare som har förvärvats av Janssen

Stockholm — Medivir AB (OMX: MVIR) meddelar idag att bolagets partner Janssen Pharmaceuticals (Janssen) har förvärvat substansen GSK2336805 (GSK805), en NS5a replikationskomplexhämmare som är i fas II för utveckling av behandling av kronisk hepatit C. Janssen har förvärvat alla rättigheter för utveckling och försäljning av GSK2336805, även i kombination med andra läkemedel. Förvärvet har gjorts från ett dotterbolag till GlaxoSmithKline. De finansiella detaljerna kring detta avtal är inte publika.

Janssen planerar att påbörja fas II-studier för att utvärdera interferon-fri behandling med GSK805 i kombination med simeprevir (TMC435) och Janssens icke-nukleosida polymerashämmare TMC647055. Studien avser behandling av vuxna patienter som har kronisk hepatit C-infektion med kompenserad leversjukdom.

-  Förvärvet visar vår partners starka engagemang inom hepatit C-området och deras strävan att vara en viktig del i utvecklingen av olika behandlingsalternativ för patienter med hepatit C. Denna satsning, tillsammans med andra pågående interferon-fria studier, kommer att visa oss hur simeprevir kan användas på bästa sätt i olika patientgrupper och i olika delar av världen, säger Maris Hartmanis, vd på Medivir.

Rein Piir, EVP Corporate Affairs & IR
Mobil: +46 (0)708 537 292

Om Simeprevir
Simeprevir är en ny generation av NS3/4A proteashämmare för behandling av kronisk genotyp 1 och 4 hepatit C hos vuxna patienter med kompenserad leversjukdom. Simeprevir utvecklas gemensamt av Medivir AB och Janssen R&D Ireland, ett bolag i Janssen Pharmaceutical-koncernen. Simeprevir verkar genom att hämma hepatit C-virusets proteas, vilket leder till att virusets förökning (replikation) blockeras i värdcellen.

Janssen ansvarar för den globala kliniska utvecklingen av simeprevir och äger de exklusiva, globala marknadsrättigheterna för simeprevir, förutom i Norden där Medivir har marknadsrättigheterna.

Simeprevir godkändes för behandling av genotyp 1 hepatit C i Japan i september 2013. I USA beviljade den amerikanska läkemedelsmyndigheten (FDA) Janssens läkemedelsansökan (NDA) snabbehandling, så kallad ”fast track”, för simeprevir doserad en-gång-om-dagen, i kombination med pegylerat interferon och ribavirin för behandling av genotyp 1 kronisk hepatit C i vuxna patienter. En registreringsansökan gällande simeprevir för behandling av genotyp 1 och genotyp 4 kronisk hepatit C lämnades i april in till de europeiska läkemedelsmyndigheterna (EMA).

Fram till idag har fler än 3 700 patienter behandlats med simeprevir i kliniska studier. Simeprevir utvärderas även i flera interferonfria studier med utvalda kombinationer av direktverkande antivirala substanser med olika verkningsmekanismer.

Mer information om simeprevirs kliniska studier finns att läsa på www.clinicaltrials.gov

Medivir är ett växande forskningsbaserat läkemedelsföretag med fokus på infektionssjukdomar. Medivir har expertis av världsklass på området polymeras- och proteasenzymer samt läkemedelsutveckling inom dessa områden, vilket har resulterat i en bred FoU-portfölj inom området infektionssjukdomar. Företagets viktigaste läkemedelskandidat är simeprevir, en proteashämmare för behandling av hepatit C, vilken utvecklas i samarbete med Janssen R&D Irland.

Medivir har även en bred produktportfölj med receptbelagda läkemedel i Norden.

Mer information om Medivir finns att läsa på www.medivir.se