Valberedningens förslag till ny styrelse inför årsstämman 2013

Stockholm, Sverige — Medivir AB (OMX: MVIR) meddelar idag valberedningens förslag till ny styrelse inför årsstämman 2013.

Valberedningen 2012-2013 består av representanter för de tre största aktieägarna vid utgången av tredje kvartalet 2012 som accepterat att ingå i valberedningen samt styrelsens ordförande. Valberedningen 2012-2013 har haft följande sammansättning:

Anders Algotson, ordförande i valberedningen och representant för AFA Försäkring
Annelie Enquist, representant för Skandia Fonder
Göran Pettersson, styrelseordförande Medivir AB
Bo Öberg, representant för A-aktieägarna

Inför årsstämman 2013 föreslår valberedningen att en ny styrelse utses genom omval av styrelsens nuvarande sex ledamöter, Björn C. Andersson, Anna Malm Bernsten, Rolf A. Classon, Anders Hallberg, Ingemar Kihlström och Göran Pettersson och samt nyval av två ledamöter, Birgitta Stymne Göransson och Bo Öberg. Förslaget omfattar även omval av styrelseordföranden Göran Pettersson.

Birgitta Stymne Göransson, född 1957, är vd för Memira AB. Birgitta är civilingenjör med inriktning på bioteknik från KTH i Stockholm och har även en Master of Business Administration från Harvard Business School. Birgitta har många års erfarenhet från ledande befattningar inom näringslivet. Hon har arbetat såväl i Sverige som i övriga Norden samt USA. Hon är idag styrelseledamot i Elekta AB, Rhenman & Partners Asset Management AB och Stockholms Handelskammare.

Bo Öberg, född 1939, adjungerad professor i virologi vid Karolinska Institutet med 180 publikationer och flertalet patent och patentansökningar inom området, är grundare av Medivir och representant för A-aktieägarna. Bo har verkat inom Medivir sedan 1988 och har tidigare varit styrelsemedlem i bolaget under åren 1988 – 2009. Han är idag styrelseledamot i Beactica AB.

Rein Piir, EVP Corporate Affairs & IR, telefon +46 (0)708 537 292.

Medivir är ett växande forskningsbaserat läkemedelsföretag med fokus på infektionssjukdomar. Medivir har expertis av världsklass på området polymeras- och proteasenzymer samt läkemedelsutveckling inom dessa områden, vilket har resulterat i en bred F&U-portfölj inom området infektionssjukdomar. Företagets viktigaste läkemedelskandidat är simeprevir, en proteashämmare som befinner sig i sen klinisk fas III-utveckling för behandling av hepatit C. Simeprevir utvecklas i samarbete med Janssen R&D Irland.

Medivir har även en bred produktportfölj med receptbelagda läkemedel i Norden.

Mer information om Medivir finns att läsa på www.medivir.se

Medivir är ett dynamiskt och samverkande läkemedelsbolag med ett F&U-fokus på infektionssjukdomar och en ledande ställning inom hepatit C. Vi är passionerade och hängivna i vår strävan att utveckla och tillhandahålla innovativa läkemedel som förbättrar människors hälsa och livskvalitet.