Beslut vid extra bolagsstämma i Medivir den 2 februari 2017

Frivilligt inlösenprogram

Extra bolagsstämman i Medivir Aktiebolag (publ) den 2 februari 2017 beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, om ett frivilligt inlösenprogram innefattande minskning av aktiekapitalet för återbetalning till aktieägarna och fondemission utan utgivande av nya aktier.

Inlösenprogrammet genomförs genom inlösen av högst 6 738 655 aktier, varav 151 589 A-aktier och 6 587 066 B-aktier. För varje aktie i bolaget erhålls en inlösenrätt. Fyra (4) inlösenrätter berättigar till inlösen av en (1) aktie av samma aktieslag. För varje aktie som löses in ska bolaget betala ett belopp om 129 kronor. Återbetalning till aktieägarna kommer ske med ett belopp om totalt högst 869 286 495 kronor.

Avstämningsdag för erhållande av inlösenrätter är den 9 februari 2017. Anmälningstiden inleds den 14 februari 2017 och löper till och med den 28 februari 2017. Sedvanlig handel med inlösenrätter och inlösenaktier avseende B-aktier kommer att arrangeras.

En informationsbroschyr som närmare beskriver det frivilliga inlösenprogrammet kommer att upprättas och finnas tillgänglig på bolagets hemsida, www.medivir.se, innan anmälningstiden inleds.

Ola Burmark, CFO Medivir AB, mobil: +46 (0)725-480 580.

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2 februari 2017, klockan15.45 CET.

Medivir är ett forskningsbaserat läkemedelsföretag med fokus på onkologi. Vi har ledande kompetens inom design av proteashämmare och nukleotid-/nukleosidvetenskap och är dedikerade till att utveckla innovativa läkemedel som möter stora medicinska behov. Medivirs B-aktie är noterad på Nasdaq Stockholm Mid Cap.