Jens Lindberg tillträder som vd på Medivir den 24 januari 2022

Stockholm — Medivir AB (Nasdaq Stockholm: MVIR) meddelade idag att Jens Lindberg tillträder som vd den 24 januari, 2022. Magnus Christensen som varit interim vd sedan årsstämman den 5 maj 2021 fortsätter som Medivirs CFO.

Jens Lindberg kommer närmast från Sedana Medical och tjänsten som kommersiell direktör och har där även varit tillförordnad vd för bolaget under Q2-Q3 2021. Dessförinnan hade Jens under sina tjugofem år på AstraZeneca många roller som spände över både lokala och globala ansvarsområden. Under de senare åren på AstraZeneca var hans roller främst inom onkologiområdet med ansvar att utveckla global produktstrategi och ett globalt kommersiellt ansvar inom produktutveckling. Jens var även ansvarig för att leda den lokala affärsenheten Oncology i Norden-Baltikum med betydande kommersiell framgång.

- Jag är verkligen glad över att Jens kan ansluta så pass snabbt och ser fram emot att hälsa honom välkommen till Medivir. Hans gedigna erfarenheter från onkologiområdet är mycket viktiga för Medivir i den spännande fas bolaget befinner sig i, säger Uli Hacksell, styrelseordförande i Medivir.

- Jag vill också tacka Magnus Christensen som sedan årsstämman den 5 maj 2021 outtröttligt och engagerat har skött ansvaret som interim vd och samtidigt utfört sitt arbete som CFO. Tack vare Magnus och hela teamets insatser under 2021 har Medivirs arbete med att utveckla innovativa läkemedel för behandling av cancer kunnat fortsätta utan att tappa tempo, fortsätter Uli Hacksell.

Dr Uli Hacksell, Styrelseordförande Medivir AB
E-post: uli.hacksell@medivir.com

Medivir utvecklar innovativa läkemedel med fokus på cancersjukdomar där de medicinska behoven är stora. Företaget satsar på indikationsområden där tillgängliga behandlingsmetoder är begränsade eller saknas och det finns stora möjligheter att erbjuda betydande förbättringar till patienterna. Medivir fokuserar på utvecklingen av MIV-818, en prodrog som har utformats för att ge en riktad anti-tumör effekt i levern samtidigt som eventuella biverkningar minimeras. Samarbeten och partnerskap är en viktig del av Medivirs affärsmodell och läkemedelsutvecklingen bedrivs antingen i egen regi eller i partnerskap. Birinapant, ett SMAC-mimetikum, har utlicensierats till IGM Biosciences (Nasdaq: IGMS) för utveckling i kombination med IGM-antikroppar för behandling av solida tumörer. Medivirs aktie (ticker: MVIR) är noterad på Nasdaq Stockholms lista för små bolag (Small Cap). www.medivir.se.