Medivirs partner IGM Biosciences meddelar strategisk pipelineprioritering i besparingssyfte

Medivir AB (Nasdaq Stockholm: MVIR), ett läkemedelsbolag inriktat på att utveckla innovativa behandlingar för cancer inom områden med stort medicinskt behov, meddelade idag att bolagets partner IGM Biosciences har tillkännagett en strategisk pipelineprioritering och en minskning av personalstyrkan med huvudsyftet att kassan ska räcka längre i ett utmanande finansiellt klimat.

Enligt IGM påverkas ett antal utvecklingsprogram av denna pipelineprioritering, inklusive IGMs DR-5-agonist, aplitabart, i kombination med birinapant, som IGM licensierade från Medivir 2021. Kombinationen av aplitabart och birinapant har visat exceptionellt stark preklinisk synergi i flera tumörmodeller och har inkluderat patienter i den femte doseskaleringskohorten, hitintills utan att någon dosbegränsande toxicitet observerat. Medivir kommer att föra en diskussion med IGM hur det långsiktiga värdet av birinapant kan maximeras efter de aviserade prioriteringsinsatserna.

Tillkännagivandet från IGM har ingen inverkan på Medivirs fokus och utvecklingsarbete med bolagets ledande program fostroxacitabine bralpamid (fostrox) för behandling av primär levercancer (HCC). Medivir fortsätter att maximera farten i fostrox-programmet och accelererar ett antal kritiska aktiviteter för att möjliggöra initiering av en registreringsgrundande fas 2b-studie i syfte att nå accelererat godkännande under 2027. Med ett positivt utfall i studien har fostrox potential att bli den första, godkända behandlingen för patienter för vilka första linjens behandling visat sig vara ineffektiv eller inte tolerabel. En marknad som uppskattas vara värd ~2,5 miljarder dollar årligen 2028.

Fostrox utvärderas för närvarande i en pågående fas 1b/2a-studie i kombination med Lenvima® i andra linjens HCC. Då samtliga 21 patienter nu har genomgått minst 12 veckors uppföljning visar den första effektutvärderingen klinisk nytta för 81 % av patienterna med ett lägre behov av dosmodifiering på grund av biverkningar än förväntat. Patienterna stannar i genomsnitt längre på behandlingen än förväntat, med ~50 % av patienterna fortfarande under behandling och den patient som haft längst nytta kvarstår på behandling efter 15,5 månader med bestående objektiv respons.

Magnus Christensen, finanschef, Medivir AB

E-mail: magnus.christensen@medivir.com

Medivir utvecklar innovativa läkemedel med fokus på cancersjukdomar där de medicinska behoven är stora. Företaget satsar på indikationsområden där tillgängliga behandlingsmetoder är begränsade eller saknas och där det finns stora möjligheter att erbjuda betydande förbättringar till patienterna. Medivir fokuserar på utvecklingen av fostroxacitabine bralpamide (fostrox), en prodrog som har utformats för att ge en riktad anti-tumöreffekt i levern samtidigt som eventuella biverkningar minimeras. Samarbeten och partnerskap är en viktig del av Medivirs affärsmodell och läkemedelsutvecklingen bedrivs antingen i egen regi eller i partnerskap. Medivirs aktie (ticker: MVIR) är noterad på Nasdaq Stockholms lista för små bolag (Small Cap). www.medivir.se.